ГЕОГРАФИЯ





 
А Н А Л И З
на резултатите от проведен входящ / тематичен, изходящ / контрол.
1. Количествен анализ.
Въпрос №

Верни отговори
Бр. отговорили

%
отговорили
1




2




3




4




5




6




7




8




9




10




11




12




13




14




15




16




17




18




19




20





Оценки с думи
Оценка с цифри
Бр. ученици
%
Слаб
2.00-2.99


Среден
3.00-3.49


Добър
3.50-4.49


Мн. Добър
4.50-5.49


Отличен
5.50-6.00


Общо




Среден успех – ......................................

2. Качествен анализ
Над 60 % от учениците са усвоили знания и умения: .....................................
От 30 до 60 % от учениците имат пропуски при усвояване на знания и умения: ......................
Под 30 % от учениците се затрудняват при показване на знания и умения: .........................

Изводи:
Изготвил: ................................................



МОДЕЛ НА СИТУИРАНЕ И СТРУКТУРИРАНЕ НА УРОКА
Пример: Природни зони на Африка”
Макроструктура
Мезоструктура
Микроструктура
А. Въведение
Аа. Насочване на вниманието към предстоящата работа
Аб. Припомняне на проблематиката.

Аа1.Учителят проверява отсъстващите ученици и дидактическите средства (учебник, атлас, тетрадка).
Аб1.Учителят съвместно с учениците припомнят проблематиката
Б. Контрол.
Ба. Мотивиране и организиране.
Бб. Осъществяване.




Бв. Регулиращи въздействия.

Бб1. Проверка и оценка на домашната работа. Отделни ученици четата своите работи.
  • прави се коментар.
  • учителя поставя оценки.

Бб1.Отчитат се постиженията и пропуските.
В. Обявяване на темата и мотивиране на учебната дейност.
Ва. В тематичен план (защо, връзка с други теми).
Вб. В съдържателен план (на кои въпроси ще се търси отговор, какво знаем).
Вв. В технологичен план (Как - форми на организация, средства).


Ва1. Учителят прави връзка с предходните теми.

Вб1. Учителя съвместнос учениците припомня какво е природна зона и поставят акцентите от характеристиката й.
Големи територии от сушата със сходни природни условия, формирани при съчетанието на топлината и влагата.
1. Географско положение – обхват
2. Природна характеристика – релеф, климат, води, почви, растителност и животински свят.
3. Влияние на човеека.

Вв1. Учителя акцентира на работата с учебника (водещи илюстрации) и атлас.
Г. Разработване на новия учебен материал.


Га. Влажни екваториални и тропични гори
Га1. !!! Отворете природната карта на Африка. Кои са природните зони, които са формирани в континента?
  • прави се общокласен коментар
Екваториални гори - хилеи
а. Географско положение – около Екватора, Гвинейски залив, басейна на р. Конго. Хилеите (екваториалните гори) заемат почти 8% от територията.
б. Природна характеристика
- равнинен релеф
- постоянно високи температури, малки температурни амплитуди, всекидневни валежи ок 2000 мм.
- р. Конго е целогодишно пълноводна заради климатичното влияние.
- почвие са червеноо – жълти, наречени латеритни.
- гъста вечнозелена растителност
- етажност на екваториалната гора – най – светлолюбивите достига 70 – 80 м.
- лиани
- мъхове, лишеи, папрати,
- орхидеи, мимози
1000 вида, палми, фикуси, хлебно дърво, кафееното дърво, бананите.
- по – голямата част от животните обитават високите дървета
- горили, шимпанзета, гризачи, птици, мухата цеце,
- крокодили и хипопотами в реките
- леопардът
- на границата на саваната – слон и биволи
- мамба
Влажни тропични гори
а. Географско положение
- тясна ивица от югоизточното крайбрежие на Африка и част от остров Мадагаскар.
б. Природна характеристика
- какъв е климата?
- почвите са алувиални в речните долини и червено – кафяви на гланицата със саваната.
- мангровите, влажни гори в покрайбрежието се заливат периодично с морска вода.
- о. Мадагаскар – дървото на пътешественика,
- речните долини – галерийни гори
- животинския свят на о. Мадагаскар е богат на лемури (полумаймуни), птици и влечуги.
- учителя провежда беседа


Гб. Савани
Гб1. а. Географско положение – на север, на изток и на юг от хилеите, 40 % от континента. На юг преминават тропичната окръжност.
б. Природна характеристика
- субекваториален климат – валежен период ок 600мм., сух период почти без валежи.
- реки с непостоянен речен режим, с чести наводнения през валежния период
- червено – кафяви почви
- саванна растителост – огромни тревисти пространства, в които се срещат отделни групи дървета – чадъровидна акация, боабаб. Най – високата трева – слонова трева 3.5 м. за да задържат влагата растенията са развили приспособления – твърди листа, бодли, дебела кора.
- слон, носорог, кафърски бивол, зебри, газели, антилопи, лъв, леопард, хиени, щраус, марабу, лешояди, фламинго, птица – секретар, термити, комари, мухата цеце, кобра, питони,
  • прави се общокласен коментар
Гв. Тропични пустини и полупустини
Гв. Прочетете внимателно текста от стр. 40 – 41. Направете характеристика на Тропичните пустини и полупустини, по познатия ви начин. Попълнете таблицата.

Природна зона
Географско положение
Климат


Води


Почви


Растителни видове
Животински свят
Тропични пустини и полупустини













  • попълват таблица
  • общокласен коментар
Гг. Природна зона на твърдолистните гори и храсти
Гв. Прочетете внимателно текста от стр. 42. Направете характеристика на твърдолистните гори и храсти, по познатия ви начин. Довършете таблицата.

Природна зона
Географско положение
Климат


Води


Почви


Растителни видове
Животински свят
Твърдолистните гори и храсти













  • попълват таблица
  • общокласен коментар
Гг. Планинска природна област
Гв. Прочетете внимателно текста от стр. 42. Направете характеристика на планинска природна област, по познатия ви начин. Довършете таблицата таблицата.

Природна зона
Географско положение
Климат


Води


Почви


Растителни видове
Животински свят
Планинска природна област













  • попълват таблица
  • общокласен коментар
Гд. Влияние на човека върху природата
Гд1. Учителя визуализира с мултимедия при представянето на резерватите в Африка. Серенгети (Танзания), Цаво (Кения), Рувензори (Уганда), Крюгер (РЮА).
  • учителя провежда беседа
Д. Затвърдяване.
Да. Поставяне на въпроси и задачи.
Дб. Изпълнение.

Кое е общото между почвите и растителните съобщества в саваните и твърдолистните гори и храсти?
Кои растителни и животински представители за най?
Е. Поставяне на домашна работа.
Еа. Уточняване на задачите, организиране и инструктиране.

Направете характеристика на влажните екваториални и тропични гори и саваните като попълните таблицата.
Природна зона
Географско положение
Климат


Води


Почви


Растителни видове
Животински свят


















Тест – Вариант 1
по География и икономика за определяне на годишна оценка на ученик в самостоятелна форма на обучение за 8 клас, учебна 2015/2016 година.

  1. Южната граница на континента Европа преминава през:
а) Средиземно море; б) Черно море; в) Бяло море; г) Балтийско море
  1. Най-северната точка на континента Европа е:
а) н. Норкин; б) н. Мароки; в) н. Рока; г) зал. Байдарадски
  1. На кой полуостров западната брегова линия е от фиордов тип?
а) Балкански; б) Апенински; в) Пиренейски; г) Скандинавски
  1. Най-високата точка на Европа е:
а) вр. Елбрус; б) вр. Мусала; в) вр. Монблан; г) вр. Еверест
  1. Река Дунав попада във водосбора на:
а) Каспийско море; б) Средиземно море; в) Черно море; г) Атлантически океан
  1. В коя природна зона на Европа се срещат маймуни?
а) тундра и лесотундра; б) тайга; в) широколистни и смесени гори; г) твърдолистни гори и храсти
  1. Броят на населението на Европа е:
а) 10,5 млн. д.; б) 720 млн. д.; в) 300 млн.д.; г) 1,3 млрд. д.
  1. Столицата на Дания е:
а) Стокхолм; б) Брюксел; в) Париж; г) Копенхаген
  1. Столицата на Португалия е:
а) Прага; б) Мадрид; в) Лисабон; г) Берн
  1. Кои морета разделя протокът Босфор?
а) Черно и Азовско; б) Черно и Мраморно; в) Черно и Егейско; г) Егейско и Мраморно
  1. Площта на Балканския полуостров е:
а) 111 хил. кв. km; б) 505 хил. кв. km; в) 7,7 млн. кв. km; г) 10,5 млн. кв. km
  1. Най-високата точка на Балканския полуостров е:
а) вр. Елбрус; б) вр. Мусала; в) вр. Монблан; г) вр. Еверест
  1. Къде са измерени най-големите валежни количества на Балканския полуостров?
а) ст. Констанца; б) ст. Тира; в) ст. Църквице; г) ст. Дурас
  1. Асфалт се добива в:
а) България; б) Босна и Херцеговина; в) Албания; г) Гърция
  1. Коя е последната създадена държава на Балканския полуостров?
а) Македония; б) Черна гора; в) Албания; г) Косово
  1. Коя е столицата на Словения?
а) Тирана; б) Любляна; в) Подгорица; г) Загреб
  1. Коя е столицата на Македония?
а) Тирана; б) Прищина; в) Скопие; г) Белград
  1. Крайната южна точка на България е ____________. Намира се на границата с ____________ в планината _____________.
  2. Най-ниската измерена температура в България (-38,3оС) е отчетена при:
а) гр. Трън; б) гр. Тетевен; в) гр. Троян; г) гр. Тутракан
  1. Река Искър извира от ___________, проломява _______________ и се влива в _____________.
  2. Преобладаващите почви в Дунавската равнина са:
а) канелените горски; б) жълтоземните; в) сивите горски; г) черноземните
  1. Броят на населението на България (от преброяването през 2011 г.) е _________ д, а средната гъстота е _______ д/km2.
  2. При кой град се намира единствената българска АЕЦ?
а) Криводол; б) Котел; в) Козлодуй; г) Кричим
  1. Броят на административните области на България е ___. Най-малкият град (по население) е ________. Намира се в област __________.
  2. Отбележете кои са посочените с цифри от 1 до 7 планини и реки – от 8 до 15.
1. .................................... ; 2. ........................................; 3. .....................................;
4. .....................................; 5. ........................................; 6. .....................................;
7. .....................................; 8. ........................................; 9. .....................................;
10. ...................................; 11. ......................................; 12. ....................................;
13. ...................................; 14. ......................................; 15. ...................................;

Критерии за оценяване: Всеки верен отговор на въпрос от затворен тип или попълване на празно поле дава 1т.
Таблица за оценяване:
оценка
точки
6
46 – 40
5
39 – 33
4
32 – 26
3
25 – 19
2
18 – 0

Няма коментари:

Публикуване на коментар